هوش مصنوعی روز به روز در حال پیشرفت است و ما شاهد توسعه محصولات هیجان انگیز و بعضا ترسناک و نگران کننده هستیم. اکنون آخرین پیشرفت در این زمینه یک چت بات به نام “ربات ارائه کننده خدمات به کاربران : ChatGPT” است.
ChatGPT چیست؟
ChatGPT یک نمونه اولیه از چت بات مبتنی بر گفتگو است که می تواند زبان طبیعی انسان را درک کند و متن نوشتاری شبیه انسان تولید کند. در واقع ChatGPT آخرین نسخه GPT است؛ خانواده ای از هوش مصنوعی با قابلیت تولید متن.
شرکت Ada که در سال 2016 در تورنتو تاسیس شد چت باتهایی را طراحی میکند، که میتوانند برای مشتریان خود پرواز رزرو کنند، وضعیت یک سفارش را بررسی کنند و یا فعالیتهای مورد نظر در متا را انجام دهد. این شرکت نزدیک بر 4.5 میلیارد تعامل خدمات مشتری را به صورت خودکار و با استفاده از ChatBot انجام میدهد که به تازگی برای ارائه خدمات وسیعتر و مفیدتر با شرکت OpenAI برای استفاده از نسل 3.5 GPT وارد همکاری شده است.
کاربران در گذشته نهچندان دور، عموما از ChatGPT برای کاربردهایی نظیر ساخت ایمیل و رزرو وقت ملاقات استفاده میکردند، اما کاربرد این ربات ها برای متخصصین حوزه کامپیوتر و هوش مصنوعی در همین حد نیست و بسیار فراتر از این موارد است. استارت آپهایی مانند Zoho و یا Levity AI اولین شرکتهایی بودند که رباتها و دستیارهای صوتی بسیار هوشمند و پیچیدهای را توسعه دادند که منجر به صرفه جویی عمدهای در هزینه و زمان، در بخش تعاملات با مشتری میشود.
خصوصیت اصلی این ربات، مولد بودن آن است. مولد بودن به این معناست که با هر بار پرسیدن یک سوال از آن، جواب متفاوتی را دریافت میکنید. در واقع شرکتها نمیتوانند یک سری جملات پیش فرض را درون آن برنامه نویسی کنند. در واقع ربات ارائه کننده خدمات به کاربران ChatGPT برای ارائه خدمات خود خلاق است و از اسکریپت خاصی پیروی نمیکند. شاید این ویژگی از این بابت عالی به نظر برسد که مشتریان در مواجه با آن هیچ گاه به دلیل یک نواخت بودن سرویس خدمات، خسته نمیشوند.
ناگفته نماند که این ربات تقریبا به 30 درصد سوالها، هر بار نمیتواند جواب متفاوتی بدهد. سوالاتی از قبیل «رمز عبور من چیست؟» و یا «شماره سفارش من چیست؟». اما چیزی که موچیسون، مدیر عامل Ada، از این رباتها انتظار دارد، عملکرد فوق العاده آنها در 70 باقی مانده است. در واقع هدف از همکاری این شرکت با OpenAI، گسترش توانایی این رباتها در مکالمه، پاسخگویی و ارتباطات هوشمندانهتر در مواجه با مشتریان است.
مورچیسون در ادامه اظهارات خود در مورد چت باتهای هوشمند، ادعا میکند که این رباتها میتوانند خلاصهای از مکالمات خود با مشتریان را برای تعامل هر چه بهتر ضبط کنند. همچنین توانایی پردازش و مرور کلی پرداختها قبل از نهایی کردن آنها را دارند؛ کاری که از عهده انسانها برنمیآید و نیازمند عبور از میباشد.
ناگفته نماند که Ada رقیبانی را نیز در این عرصه دارد. فناوریهای گوگل در برخی از نسخههای مخصوص این رباتها، از هوش مصنوعی قویتری برخوردار هستند و یک چالش جدی برای این شرکت محسوب میشوند. جف رنو، موسس شرکت هوش مصنوعی Angel، در مورد شرکت Ada این گونه اظهار کرده است که مزیت بزرگ این نوع از شرکتها حجم دادههای آنهاست که با مرور زمان به صورت تصاعدی بالا میرود و این هوش مصنوعی کاملتر میشود.همچنین او در ادامه صحبتهای خود ابراز نگرانی کرد و احتمال یک خطر بزرگ را عنوان کرد. ربات ارائه کننده خدمات به کاربران شاید خدمات زیادی را به مشتریان ارائه دهند، اما می توانند فرصت بسیار مطلوبی برای کلاهبرداران نیز باشند. در واقع کاری که این افراد میتوانند انجام دهند، کپی کردن و شبیه سازی اطلاعات برای ChatGPT است که احتمالا آن را به اشتباه میاندازد و باعث میشود اطلاعات ارزشمند و مهم مشتریان به این ترتیب فاش شود.
شرکت مورچیسون اما برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری راهکاری ارائه کرده و آن این گونه است که چت باتهای هوشمند شرکت Ada با پرسیدن چند سوال بسیار خاص از مشتریان، احتمال به اشتباه افتادن این رباتها را به حداقل میرسانند. در ادامه بهبود عملکرد این رباتها، این شرکت قصد دارد ChatGPT ها را به گونهای ارتقا دهد که در مواجه شدن با سوالات ساده، جوابهای منطقی و قابل قبولی را بدهند و در واقع گنگ عمل نکنند. یکی از هدفهای همکاری با شرکت OpenAI همین موضوع است.در نهایت باید گفت که شاید هوش مصنوعی بسیار زندگی انسانها را در آینده راحتتر کند، اما همچنین به مرور زمان میتواند به تهدیدی جدی برای کاربران تبدیل شود و اطلاعات آنها را در معرض خطر قرار دهد.