اگر متولد دهه هفتاد یا اوایل دهه هشتاد و قبل از آن باشید احتمالاً بهخاطر داشته باشید که ایرانخودرو حدود ده سال پیش قول تولید یک کراساوور ملی را به مردم ایران دادند. عملی کردن این وعده تا به امروز طول کشید و خودرویی با اسم ری را که در ابتدا K125 نام داشت، بهعنوان یک کراساوور ملی در سال ۱۴۰۱ معرفی شد. در ابتدا هدف از تولید ری را جایگزینی آن با پژو ۲۰۰۸ بود که به علت تحریمها و کمبودهای ناشی از آن پروژه تولیدش متوقف شد. واژه ری را یک واژه مازندرانی است که به معنای پرندهای کوچک و یا باران نیز هست. برخی از مزایای این خودرو عبارتاند از: طراحی مدرنتر نسبت به سایر خودروهای ایرانی، تعداد آپشنها و امکانات قابلقبول. در ادامه این مقاله از مجله کابون قصد داریم به معرفی خودروی ری را ایرانخودرو و بررسی مشخصات فنی و ظاهری این خودرو بپردازیم. اگر میخواهید با خودروی ری را و امکانات و آپشنهای آن آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
مشخصات ظاهری و طراحی بدنه خودروی ری را ایرانخودرو
ری را خودروی جدید ایرانخودرو بر اساس نسخه بهبودیافته پلتفرم PF1 که معروف به IKP1 نیز هست تولید شده و توسعه مییابد. از این پلتفرم در ساخت تارا نیز استفاده شده است. به همین دلیل انتظار میرود که ری را ایرانخودرو نیز سایز و ابعادی مانند کراساوورهایی همچون سیتروئن سی ۳، پژو ۲۰۰۸ و نیسان جوک داشته باشد. اگرچه هنوز اطلاعی از ابعاد دقیق این کراساوور جدید نداریم؛ اما به نظر میرسد فاصله بین محورهای عقب و جلوی آن هم اندازه فاصله بین محورهای پژو ۲۰۰۸ باشد که از این نظر آن را مبدل به خودروی راحتی برای خانواده خواهد کرد. شنیدهها حاکی از این است که ری را احتمالاً در چندین نسخه به بازار عرضه میشود که عبارتاند از: نسخه پایه TU5 با جعبهدنده ششسرعته اتومات، نسخه مجهزتر با موتور EF7 توربو شارژر و همان گیربکس ششسرعته اتومات. پیشرانه ای اف ۷ در خودروهای سورن توربو شارژر و دنا پلاس توربو شارژر نیز بهکاررفته است.
طراحی ظاهری ری را ایرانخودرو نسبتاً مدرن بوده و تا حدی از نسل جدید هیوندای سانتافه برگرفته شده است. طراحی چراغها و جلوپنجره نیز مشابه خودروهای کرهای بوده و یادآور هیوندای کنا است. در نمای جانبی نیز تلاش شده که ظاهر خودرو با به طراحی خطوط صاف و هندسی ظاهر اسپرتی داشته و بهعنوان یک خودروی جوانپسند مطرح شود. در قسمت عقب شاهد چراغهای کشیده و دوتکه هستیم که ظاهر و گرافیکی مشابه پژو ۲۰۰۸ دارند. در کل به نظر میرسد طراحان ری را ایرانخودرو نگاهی به پژو ۲۰۰۸ داشته و تا حدی از آن الهام گرفتهاند تا خودرویی هم برای جوانان و هم مناسب برای خواندهها طراحی کرده باشند.
طراحی داخلی و کابین خودروی ری را ایرانخودرو
ازآنجاییکه هنوز تولید ری را ایرانخودرو به مراحل پایانی نرسیده و اطلاعات کاملی از آن در دست نیست، در مورد طراحی داخلی و کابین آن نیز نمیتوانیم اظهارنظر مطمئنی داشته باشیم. اما باتوجهبه ویدئوهای کوتاهی که در مراسم معرفی این خودرو منتشر شده است، به نظر میرسد با یک خودرو مدرن مواجه هستیم که از آپشنهای بسیار زیادی بهره میبرد. در ادامه این قسمت به ذکر آپشنهای کراساوور ری را ایرانخودرو میپردازیم: ۶ عدد کیسه هوا، کیسه هوای جانبی، سیستم ترمز پارک برقی، مانیتور لمسی، رادار تغییر لاین، رادار نقطه کور، جلو آمپر دیجیتالی، سنسور نمایش فشار باد تایر، فرمان کمکی برقی، سنسور باران، سنسور جلو، اتو هلد، دسته دنده الکترونیکی، شارژر بیسیم تلفن همراه، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، سنسور دمای تایر، تکنولوژی ال ای دی چراغها، سنسور نور، چراغ پارک، پوت شارژر USB، ترمز دیسکی عقب، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، کانال تهویه هوا برای سرنشینان عقب، دزدگیر، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم ترمز کمکی، سیستم ترمز ضد قفل ABS، اتو لایت، چراغ روشنایی روز، مانیتور اطلاعات و سرگرمی، سیستم ناوبری، دوربین عقب، نمایشگر هد آپ، سیستم تهویه اتومات، صندلی برقی راننده، صندلی برقی سرنشین جلو، آینهبغلهای برقی، گرمکن آینهبغل، پانوراما، سانروف، دکمههای کنترلی تعبیه شده روی فرمان، فرمان برقی و رینگ آلومینیومی.
مشخصات فنی خودروی ری را ایرانخودرو
تا اینجای مقاله به بررسی مشخصات ظاهری و طراحی داخلی خودروی ری را ایرانخودرو پرداختیم. حال ببینیم مشخصات فنی این کراساوور به چه شکلی است. همانطور که گفتیم نسخه پیشرفته این خودرو با موتور EF7 توربو شارژر 1.۷ لیتری عرضه خواهد شد که سیستمی مشابه با دنا پلاس توربو شارژ و سورن پلاس توربو شارژر است. در این پیشرانه از ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده شده که باعث میشود با یک خودروی مناسب از لحاظ سرعت و قدرت مواجه باشیم. حداکثر قدرت این خودرو به ۱۶۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به ۲۴۵ نیوتن متر میرسد. سیستم انتقال نیروی این خودرو دیفرانسیل جلو است و در آن از یک جعبهدنده ششسرعته اتومات 6AT استفاده شده است. حداکثر سرعت ری را ایرانخودرو به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن احتمالاً ۹ تا ۱۰ ثانیه خواهد بود. پیشبینی میشود مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر صد کیلومتر در حدود ۷.۵ لیتر باشد.
در مقابل نسخه پایه این خودرو با موتور تی یو ۵ و همان گیربکس ششسرعته اتومات 6AT که تولید شرکت DAE چین است تولید و عرضه خواهد شد. این نسخه نیز دیفرانسیل جلو است و با کمک پیشرانه 1.۶ لیتری و ۴ عدد سیلندر و ۱۶ عدد سوپاپ میتواند حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر را تولید کند.
اگرچه هنوز اطلاع چندانی از قیمت این خودرو در دسترس نیست؛ اما مطابق با ویژگیهای فنی و ظاهری که در این مقاله ذکر کردیم، قیمت نسخههای متفاوت این خودرو احتمالاً حداقل از ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان خواهند بود. ری را ایرانخودرو احتمالاً تا دو یا سه سال دیگر وارد بازار شود و پس از آن باید با رقبای هم سطح چینی که در بازار کراساوور ایران وضعیت خوبی دارند رقابت کند.
کلام آخر
در این نوشته از مجله کابون به بررسی مشخصات ظاهری و فنی ری را ایرانخودرو پرداختیم. با کمک آن چه که در این مقاله ذکر شده شما میتوانید اطلاعات خوبی کسب کنید و در مورد خرید این خودرو در آینده تصمیم مناسبی بگیرید. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.