سرعت رسیدن به مقصد، به‌خصوص در مسیرهایی پرترافیک کلان‌شهرها همیشه دغدغه شهروندان بوده است. مترو یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی است که بسیاری از افراد، استفاده از آن را به دیگر وسایل نقلیه ترجیح می‌دهند. مشهد هم یکی از کلان شهرهایی است که مسافران و زائران زیادی را پذیراست. رفت‌وآمد در این شهر در نبود مترو چندان آسان نیست. در این مقاله سری می‌زنیم به خطوط متروی شهر مشهد. همچنین مسیر و ایستگاه‌های هر خط را بررسی می‌کنیم.

نقشه متروی مشهد

با دیدن نقشه متروی مشهد، می‌توان تمام ایستگاه‌های خطوط مترو را دید. این نقشه به شما کمک می‌کند که نزدیک‌ترین ایستگاه به مقصد خود را انتخاب کنید. البته در سکوی هر ایستگاه و حتی داخل واگن‌ها هم نقشه خطوط رسم شده است، اما داشتن یه نسخه از این نقشه، می‌تواند کار شما را ساده‌تر کند. پس این عکس را در گوشی خود ذخیره کنید تا هرجا که لازم شد از آن استفاده کنید. متروی مشهد

خطوط متروی مشهد

برای شهر مشهد، در حال حاضر 4 خط مترو در مسیرهای مختلف در نظر گرفته شده است. دو خط از این خطوط فعال و دو خط دیگر در حال احداث است. در ادامه جزئیات این خطوط را با هم بررسی می‌کنیم.

خط 1: وکیل‌آباد فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد

مسیر وکیل‌آباد به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد را خط یک متروی مشهد به هم وصل می‌کند. این خط که روی نقشه به رنگ سبز مشخص است، 24 کیلومتر طول و 24 ایستگاه در شهر مشهد دارد. همچنین در میدان تقی‌آباد (ایستگاه شریعتی) با خط ۲ مترو، ایستگاه مشترک دارد. خط یک متروی مشهد از ساعت 6 صبح تا 10 شب، و در روزهای تعطیل از ساعت 7 صبح تا 10 شب مسافران را جابه‌جا می‌کند. فاصله زمانی بین هر قطار هم 4.5 تا 6 دقیقه است که بستگی به شلوغی و ساعات پیک استفاده از قطار دارد. ظرفیت جابه‌جایی این خط روزانه 170 هزار مسافر در 16 ساعت شبانه‌روز است.

مشهد ساب وی24 ایستگاه متروی خط یک و آدرس آنها را در جدول زیر می‌بینیم.

طرح احداث اولین منطقه آزاد گردشگری- تجاری استان یزد
آدرس نام ایستگاه ردیف
انتهای وکیل‌آباد، سه‌راهی طرقبه-شاندیز ایستگاه وکیل‌آباد ۱
بزرگراه وکیل‌آباد، کوهستان پارک ایستگاه کوهستان پارک ۲
تقاطع وکیل‌آباد – نمایشگاه ایستگاه نمایشگاه ۳
تقاطع وکیل‌آباد – اقبال لاهوری ایستگاه اقبال لاهوری ۴
تقاطع وکیل‌آباد – صیاد شیرازی ایستگاه صیاد شیرازی ۵
تقاطع وکیل‌آباد – صدف ایستگاه صدف ۶
تقاطع وکیل‌آباد – هفت تیر ایستگاه هفت تیر ۷
تقاطع وکیل‌آباد – دانش‌آموز ایستگاه دانش‌آموز ۸
تقاطع وکیل‌آباد – سیدرضی ایستگاه سیدرضی ۹
تقاطع وکیل‌آباد – کوثر ایستگاه کوثر ۱۰
تقاطع وکیل‌آباد – امامت ایستگاه پارک ملت ۱۱
میدان آزادی، ابتدای بلوار ملک‌آباد ایستگاه آزادی ۱۲
سه‌راه خیام ایستگاه خیام ۱۳
میدان فلسطین ایستگاه فلسطین ۱۴
خیابان احمدآباد، چهارراه کلاهدوز ایستگاه طالقانی ۱۵
خیابان احمدآباد، ابتدای خیابان قائم ایستگاه قائم ۱۶
میدان دکتر شریعتی (تقی‌آباد) ایستگاه شریعتی ۱۷
خیابان بهار، چهارراه لشکر ایستگاه امام خمینی ۱۸
میدان بسیج ایستگاه بسیج ۱۹
چهارراه نخریسی ایستگاه هفده شهریور ۲۰
تقاطع نخریسی – پروین اعتصامی ایستگاه پروین اعتصامی ۲۱
بزرگراه بسیج، ابتدای خیابان نخریسی ایستگاه غدیر ۲۲
میدان پرواز، ابتدای ورودی فرودگاه ایستگاه بوستان ریحانه ۲۳
فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد ایستگاه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد ۲۴

اگر قصد بازدید از طرقبه، شاندیز و رستوران زیبای پدیده شاندیز، باغ‌وحش، شهربازی کوهستان پارک و نمایشگاه بین‌المللی مشهد را دارید، می‌توانید با استفاده از خط یک مترو به‌راحتی به مقصد خود برسید. همچنین می‌توانید با استفاده از این خط به پارک ملت، دانشگاه فردوسی، بازار زیست خاور و بازار هفده شهریور، ترمینال و فرودگاه بروید.

خط 2: انتهای طبرسی رضا شهر

خط 2 متروی مشهد، که به رنگ آبی در نقشه متروی مشهد مشخص شده، از انتهای طبرسی شمالی (پایین روستای کشف) آغاز می‌شود و تا ایستگاه رضاشهر ادامه دارد. طول خط 2 مترو 14.5 کیلومتر است و 13 ایستگاه دارد. فاز اول خط ۲ که ۶ ایستگاه دارد و از انتهای خیابان طبرسی تا میدان شهداست، در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید. سپس تا سال 1398، مابقی ایستگاه‌ها مرحله به مرحله تکمیل و راه‌اندازی شدند. خط 2 مترو از ساعت 6 صبح تا 10 شب به مسافران سرویس‌ می‌دهد. همچنین فاصله بین دو قطار در ایستگاه‌های این خط، 10 دقیقه است.

خانه لاری های یزد؛ لار کجا و یزد کجا!
آدرس نام ایستگاه ردیف
انتهای طبرسی شمالی ایستگاه طبرسی ۱
بین طبرسی شمالی ۱۴ و ۱۶ ایستگاه ولایت ۲
میدان فجر ایستگاه فجر ۳
خیابان طبرسی، چهارراه گاز ایستگاه نبوت ۴
خیابان طبرسی، چهارراه برق ایستگاه شهید مفتح ۵
میدان راه‌آهن ایستگاه راه‌آهن ۶
میدان شهدا ایستگاه شهدا ۷
میدان سعدی ایستگاه سعدی ۸
میدان دکتر شریعتی (تقی‌آباد) ایستگاه شریعتی ۹
خیابان کوهسنگی، بالاتر از بلوار ملاصدرا ایستگاه الندشت ۱۰
انتهای کوهسنگی، بوستان کوهسنگی ایستگاه کوهسنگی ۱۱
میدان شهید کاوه (جام عسل) ایستگاه شهید کاوه ۱۲
میدان شهید جوان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایستگاه سلامت ۱۳

خط 3: قاسم‌آباد شهرک

خط 3 متروی مشهد را می‌توان مهم‌ترین خط مترو برای آینده شهر دانست. این خط با بیش از ۲۸ کیلومتر طول، جنوب شرق شهر را به شمال غرب شهر متصل می‌کند. ساخت مسیر خط 3، از نیمه شعبان سال 1394 آغاز شد و البته هنوز به بهره‌برداری نرسیده و در حال حفر و ساخت است. این خط که با رنگ قرمز روی نقشه متروی مشهد نشان داده شده، 24 ایستگاه دارد و از شهرک ابوذر تا الهیه کشیده شده است و تا پایانه جدید اتوبوسرانی برون‌شهری غرب مشهد ادامه خواهد داشت.

خط 3 متروی مشهد از پایانه اتوبوسرانی که  انتهای خیابان امام رضا قرار دارد، از چهارراه خسروی و چهارراه شهدا عبور می‌کند و به میدان شهدا می‌رسد. در طول این مسیر به زائران حرم امام رضا و قشرهای متوسط سرویس‌رسانی می‌کند. سپس این خط متروی مشهد تا میدان فردوسی ادامه پیدا کرده و در میدان جانباز و با عبور از بلوار جانباز به بزرگراه امام علی می‌رسد. پس از آن با طی تمام مسیر امامیه به اراضی امامیه خواهد رسید. آخرین ایستگاه هم پایانه جدید اتوبوسرانی برون‌شهری غرب مشهد خواهد بود. سرعت قطارهایی که برای این خط در نظر گرفته شده بین 36 تا 80 کیلومتر بر ساعت است. علاوه‌براین می‌توانند در هر ساعت، 20 هزار نفر را جابه‌جا کنند.

پر طرفدارترین موزه های اصفهان را بشناسید

حمل و نقل عمومیخط 4: خواجه ربیع شهرک شهید باهنر

خط ۴ متروی مشهد به طول 17.5 کیلومتر از بلوار حُر  به خواجه ربیع (از شرق به شمال) در حال احداث است. این حفاری به تازگی و در سال 1400 کلید خورد. ۶ ایستگاه برای این خط در نظر گرفته‌ شده که ۲ ایستگاه آن در شارستان و نزدیک حرم مطهر قرار دارد. همچنین این خط در میدان شهدا به خط 2 متصل می‌شود.

این خط که با رنگ نارنجی بر روی نقشه مشخص است، از خواجه ربیع شروع می‌شود و با از میدان شهدا عبور می‌کند. سپس به‌سمت حرم مطهر از ضلع شمالی حرم می‌رود و بلوار مصلی به‌سمت شهرک شهید رجایی و جاده سرخس و بلوار حُر در امتداد میدان شهید عباس‌پور را پشت سر خواهد گذاشت. زمانی که این خط و بهره‌برداری برسد، با عبور از نزدیکی حرم مطهر امام رضا،  بهترین دسترسی به حرم را برای زائران فراهم خواهد کرد.

بلیط متروی مشهد

برای استفاده از مترو، مانند دیگر وسایل نقیله عمومی مقرون‌به‌صرفه است، اما باید بلیط تهیه کرد. به همین منظور می‌توانید کارت‌های قابل شارژ با مبلغ دلخواه را تهیه و هر زمان که نیاز بود آنها را مجدد شارژ کنید. استفاده از این کارت‌ها ساده‌تر و سریع‌تر است، چون لازم نیست برای هربار استفاده از مترو، در صف منتظر باشید تا نوبت شما برسد و یک بلیط تهیه کنید.

متروی مشهدایستگاه آخر مقاله متروی مشهد

با معرفی متروی مشهد و خطوط و ایستگاه‌های آن با ما همراه بودید. در این مقاله چهار خط متروی مشهد را بررسی کردیم که البته از این چهار خط فقط خط 1 و خط 2 آن به بهره‌برداری رسیده و خط 3 و خط 4 در دست احداث است. اما همین دو خط هم به حل مشکل ترافیک مشهد کمک زیادی کرده است. بسیاری از نقاط توریستی و دیدنی مشهد، دسترسی خوبی به مترو دارند و برای پیمودن فاصله‌های طولانی بدون گیرکردن در ترافیک، مترو بهترین گزینه خواهد بود.

Rate this post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *